El
passat dimecres 2 de juliol del 2014, a les 20 h. va tenir lloc al Museu Arxiu de
Vilassar de Dalt la taula rodona “Els orígens del Castell de Vilassar” moderada
per Benet Oliva i amb la participació de Pere Benito, Enric Subiñà i Joaquim
Graupera. El debat es va iniciar amb la intervenció de Pere Benito i Enric
Subiñà des del punt de vista històric i va acabar el torn d’intervencions
Joaquim Graupera des del punt de vista artístic analitzant la informació que donen
les restes del castell. Després el públic
va poder intervenir formulant preguntes als ponents o bé aportant nova
informació.
Hom va estar d’acord en que
les primeres referències documentals del castell de Vilassar són del segle XI esmentant
l’existència d’una simple torre. Es tractaria de la torre vella o torre rodona “turris veteris et roninde” en que
apareix citada en la cerimònia de presa de possessió del castell per part de Pere
des Bosc l’any 1352. Sobre aquesta part primerenca del castel,l Graupera va
afegir que encara resten, a part de la torre rodona central, una gran part dels
murs de la muralla perimetral que s’utilitzà posteriorment com a base per la
transformació de la torre en un castell-palau en els s.XIV–XV.
Pere Benito va aventurar la hipòtesi
d’un origen més antic de la torre “…que
fos construïda en el context de la conquesta carolíngia dels comtats catalans,
entre el 785 i el 801 o després de la conquesta, que tingués un origen
visigòtic o que tingués el seu origen en una vil·la tardoromana”. Tant
Subiñà com Graupera van fer notar que la hipòtesi, malgrat que versemblant serà
difícil de constatar per la dificultat de trobar restes arqueològiques que ho testimoniïn.
Un altre aspecte polemitzat va
ser la construcció de la torre quadrada annexa del segle XIII que conserva l’enteixinat
de fusta que va ser estudiat per Graupera l’any passat. Hom va estar d'acord, en defensar que l'ampliació i reconversió de la torre i del perímetre emmurallat inicial en palau residencial de tipus burgès (inclosa la torre quadrada annexa) es va produir al llarg del segle XIII, fet que obeïa a un canvi de mentalitat, desig de luxe, ostentació, etc. Pere Benito exposà que arran dels enllaços dels Sant Vicenç amb famílies de la burgesia barcelonina, probablement va ajudar al finançament d'aquestes obres amb els dots d'aquests casaments.
Pere Benito, va afegir que no podem descartar altres hipòtesi, al coincidir aquestes ampliacions del s.XIII en contexts bèl·lics. En principi, la construcció o refacció d'una torre o d'un castell i de les seves estructures estrictament defensives obeïa a necessitats militars, de defensa del territori en situació de guerra o davant d'un perill d'invasió, i que aquest principi general l'havíem de tenir en compte a l'hora d'elaborar possibles hipòtesis sobre el moment de construcció de la torre inicial.
Graupera, per la seva part, va ser de la opinió que
la presència de l’heràldica en les pintures ens pot ajudar a identificar els
promotors possibles. La presència de l’emblema dels Sant Vicenç i de la família
dels Centelles, ens situa a l’etapa corresponent a Berenguer de Sant Vicenç
(1250-1273) o el seu fill Guillem de Sant Vicenç (1273-1290). Una de les filles
de Berenguer i germana de Guillem, va ser Guillema de Sant Vicenç que es va
casar amb Guillem de Terrassa. D’aquest matrimoni en van tenir una filla,
Saurina. El seu oncle, Guillem de Sant Vicenç i senyor del castell de Vilassar
esdevindria amb el temps el seu tutor al quedar-se òrfena de petita. Saurina es
va casar amb Bernat de Centelles i Gruny fill il•legítim de Bernat (III) de
Centelles (mort el 1319). Bernat de Centelles era castlà de Sitges i va acabar
sent legitimat pel rei Jaume I el 1263.
Possiblement aquestes pintures tenien l’objectiu de reflectir i deixar
constància d’aquest fet i es devien fer en un moment proper a aquesta data. Per
la seva banda, Saurina heretà dels seus pares les castlanies de Terrassa i
d’Eramprunyà i el casal de Vallparadís. Amb els temps es separaren i llur filla
i hereva, Blanca de Centelles i de Terrassa (morta el 1348), no tingué successió
dels seus matrimonis amb Guillem-Galceran de Cabrenys i amb Guillem de
Calders.
Per tant, a finals de la
dècada dels anys 50 o a l’inici de la dècada dels 60 del segle XIII es deguè
construir la torre i en un moment immediat a l’any 1263 es degueren realitzar
les pintures en una etapa de condomini entre Berenguer de Sant Vicenç i el seu
fill Guillem.
Benito i Subiñà van comentar
també el territori adscrit on s’exercia la senyoria que anomenem jurisdiccional
i es cobraven els drets corresponents i el caràcter alodial de la torre per
part dels Sant Vicenç.
[Fotografies Laura Bosch i Sandra Cabrespina]
Benet Oliva presentant el debat |
Públic assistent a l'acte |
Intervenció de Pere Benito |
Intervenció d'Enric Subiñà |
Intervenció de Joaquim Graupera |
Participació del públic, Pau Ubach. |
Públic assistent a l'acte. |