diumenge, 6 d’abril del 2008

L'art als cementiris

Avui diumenge, amb la Sandra hem dedicat tot el mati a visitar dos cementiris de la comarca, el d'Arenys de Mar i el del Masnou. Us preguntareu les raons. Doncs bé, la Sandra esta preparant el proper programa de ràdio sobre Salvador Espriu i hem volgut visitar la seva tomba en el cementiri de Sinera. (http://www.ghcmataro.org/noindex/ghc/radio.htm)
El cementiri de Sinera (Arenys de Mar), construït l’any 1865, va ser declarat bé d’Interès Nacional per Acord del Govern de la Generalitat de Catalunya de 24 de març de 1995. És un lloc de meditació, un Jardí de pau, font de creació literària, museu permanent i a l’aire lliure amb escultures JOSEP LLIMONA I BRUGUERA (1864-1934), VENANCI VALLMITJANA I BARBANY (1826-1905), JOAN BARRERA, entre d'altres. Salvador Espriu, el poeta de Sinera, va aconseguir a través de la seva obra literària que esdevingués mític i universal amb els sues poemes publicats a Cementiri de Sinera (1946). La visita ha estat interessant, ja que els diferents panteons mostraven diverses i interessants escultures com el panteó Massaguer i el panteó Mundet de Josep Llimona que us adjunto la fotografia.









El cementiri del Masnou, construït l'any 1860, m'interessava a mi per l'existència d'una creu de terme gòtica (1500) conservada i portada al nou cementiri del s.XIX des de l'antic fossar parroquial. Aquesta com moltes creus de terme presenta en una de les cares, la imatge de Crist i a l'altra la de la Mare de Déu. Cal comentar, que recentment s'ha publicat un interessant llibre dins la col.lecció "Roca de Xeix" al Masnou que explica la construcció d'aquest cementiri i analitza les seves tombes i els seus artífexs. Aquest cementiri també conté obres de Josep Llimona, com la creu de forja i l'escultura "la Fe consolant el Dolor" (reproduïda en la portada del llibre que teniu al final de l'article) que forma part del panteó del polític i mecenes Pere-Grau Maristany i Oliver (1863-1926), comte de Lavern, hisendat enriquit amb el comerç de vins a ultramar. Si en voleu saber més sobre el tema consulteu-l'ho. Aprofito per felicitar els autors. És del tot recomanable. (http://tapmuseus.blogspot.com/2008/02/el-cementiri-del-masnou-un-museu-laire.html)

dissabte, 5 d’abril del 2008

Un museu al carrer !!!

Avui al mati, juntament amb la Maria Josep Castillo hem comentat l'art que podem observar cada dia passejant pel carrer. L'activitat ha estat organitzada conjuntament per Òmnium Cultural de Mataró i el Grup d'Història del Casal, com a complement al cicle de conferències que es va desenvolupar el mes passat amb el títol "Mataró una ciutat d'art".
A vegades no ens adonem que al costat nostre, cada dia, tenim una mostra artística excepcional: un museu al carrer!!!. La ciutat s'ha anat fent dia a dia, pas a pas i ens ha deixat testimonis d'aquesta lenta evolució. Des del passat romà, medieval, renaixentista, barroc, neoclàssic, modernista..... has subsistit edificis que ens expliquen amb la seva presència, les formes de viure dels nostres avantpassats, altres formes de ciutat i altres formes de viure-la .
Avui la gent que ens ha acompanyat, ha gaudit de la lectura o lectures que aquests edificis ens han regalat i hem estat testimonis de com la ciutat ha anat evolucionant al llarg dels temps.
Si voleu veure més imatges de la sortida:

divendres, 4 d’abril del 2008

Conferència a Barcelona a Amics de l'Art Romànic de l'Institut d'Estudis Catalans

El passat dimecres 26 de març vaig anar a Barcelona per realitzar una conferència a la seu d'Amics de l'Art Romànic de l'Institut d'Estudis Catalans. Crec que va ser una bona experiència. Vaig plantejar un tema inèdit "Burs, viles i llocs, l'urbanisme medieval al Maresme". Tradicionalment a la historiografia medieval catalana respecte als temes d’urbanisme medieval, ha tingut com a centre estudi les ciutats medievals importants o bé les restes arqueològiques dels vilars abandonats. És a dir, es presentava sovint una realitat dividida en dos models antagònics: la ciutat i el camp. Tal com deixa palès Jordi Bolòs en diferents treballs de síntesi, recentment s’han anat ampliant els coneixements existents sobre l’urbanisme medieval i s’ha anat treballant en una tipologia de models de poblament molt més variada i dispersa que fuig d’aquest dualisme abans esmentat.
Deixant a banda les petites monografies locals, que he utilitzat en l’anàlisi de cada cas, l’urbanisme medieval i la formació dels diferents pobles del Maresme a nivell general i com a visió de síntesi ha estat un tema poc tractat pels historiadors de la comarca. Les primeres visions de síntesi publicades, van estar realitzades per Coral Cuadrada, tant en la seva tesi doctoral com en altres estudis específics. En aquests treballs, analitza l’organització del territori des del punt de vista senyorial i el descriu com un espai on els feudals exerceixen els monopolis, desenvolupen les seves activitats i es perceben unes rendes sense fer esment a la part urbanística. Més recentment en les II Jornades d’Història i Arqueologia Medieval del Maresme celebrades a Mataró l’any 2001 pel Grup d’Història del Casal, es va tractar de forma monogràfica aquest tema i es va poder presentar per primera vegada una visió de síntesi superant en part aquestes mancances.
L’anàlisis de la realitat medieval de les unitats de poblament del Maresme es poden agrupar en tres grans categories: els burgs, com els casos de Mataró i Vilassar; els pobles de sagrera, els més nombrosos, els quals es poden subdividir alhora en altres subtipus i les viles noves (Vilanova de Palafolls (Malgrat), Calella i Pineda). L'aparició dels pobles de mar és més tardana al Maresme (s.XVI-XVII) a l'igual que la independència municipal i esclesiàstica d'alguns pobles ( Cabrils, Òrrius....).

Per més informació: http://www.iecat.net/institucio/societats/AmicsArtRomanic/activitats/confgraupmarc2008.htm

dilluns, 31 de març del 2008

Quina por !!!!


Tinc por un altre cop per la conservació del migrat patrimoni medieval que queda a Mataró .L'empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA) ha iniciat des del mes de febrer de 2008 la primera fase de les obres de renovació de l'illa de Can Cruzate, que consisteix en la consolidació i l'enderroc de part dels edificis situats als carrers d'en Palau, de Santa Maria i el Carreró. Posteriorment, es duran a terme els treballs de consolidació i enderrocs dels edificis restants que formen l'illa i es realitzaran treballs arqueològics a la zona, que donaran pas al projecte executiu d'edificació de Can Cruzate.
L'illa de Can Cruzate ocupa un espai de 975 m2 de superfície al centre històric de Mataró, entre la plaça de l'Ajuntament, la plaça Gran, el carrer de Palau, el carrer de Santa Maria i el Carreró. Aquesta finca, contenia la casa de la notaria pública de Mataró o escrivania, la casa de la vila, , les carnisseries, el forn de pa comunal.
Si aneu per la Plaça Gran podreu observar un finestral gòtic tapiat de forma "poc delicada" amb maons i ciment . És possible que la mesura intenti respectar les façanes però a nivell estètic observar aquest finestral fa una mica de mal a aquells que ens agrada el patrimoni medieval.
Tinc por que això no acabi amb un altre disbarat pel poc patrimoni medieval que ens queda a Mataró.

diumenge, 30 de març del 2008

Exposició al MNAC

El passat 15 de març vaig poder assitir a l'exposició del MNAC sobre "El romànic i la Mediterrània. Catalunya, Toulouse i Pisa. (1120-1180)", organitzada pel Museu Nacional d’Art de Catalunya, en coproducció amb el Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació de la Generalitat de Catalunya i la Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales (SECC), adscrita al Ministerio de Cultura.

Aquesta visita va estar comentada de forma brillant pel Dr. Manuel Castiñeiras i González, conservador del Departament d'Art Romànic de l'esmentat Museu i l'activitat va estar organitzada per l'associació Amics de l'Art Romànic, filial de l'Institut d'Estudis Catalans.

L'exposició mostra una de les etapes més brillants del romànic: el segle XII a l'occident mediterrani. Crec que és una ocasió única per veure reunides un gran quantitat d'obres mestres que avui es troben disperses a diferents museus de França, Itàlia, Anglaterra i els Estats Units. En aquesta exposició també podem gaudir de les escultures de la catedral de Pisa, dels monuments de Toulouse i de la portada de Sant Pere de Rodes, obra del Mestre de Cabestany. La mostra es completa amb una recreació en 3D de la magnífica portada de Ripoll (projecte liderat per la Universitat Politècnica de Catalunya, en col•laboració amb el Consiglio Nazionale delle Ricerche de Pisa amb el suport del Departament d’Innovació Universitats i Empresa). Crec que no us l'haurieu de perdre !!!

Per a més informació:

Benvinguts al meu Bloc


Hola Companys /es:
Avui és 25 de març i faig 45 anys i he decidit inaugurar aquest bloc. M'agradaria que es convertís en un portal de notícies, comentaris i discussions sobre l'art, el patrimoni i l'arqueologia medieval al Maresme i l'es coses que m'agraden. Us animo a participar.