dimarts, 12 de setembre del 2023

Nou curs sobre art romànic a Arqueonet. (Últimes places disponibles !)

Assignatura: 
La consolidació d’un nou estil europeu: l’art Romànic
Professor: Joaquim Graupera.

Descripció


Al voltant de l’any mil, a redós de la revolució feudal, va irrompre per tot el continent europeu una nova estètica artística: el romànic.
L'arqueòleg francès Charles de Gerville va introduir per primer cop aquest terme per designar-lo l’any 1818 en una carta dirigida al seu col·lega Arcisse de Caumont. Va utilitzar aquest concepte, que ja s’emprava per designar a les llengües derivades del llatí (llengües romàniques), per designar l’art que es va produir al entre els segles XI i XII, diferenciant-lo de l’art gòtic ogival. 
La utilització d’elements arquitectònics estructurals presents a l’art romà clàssic com la volta de canó i l’arc de mig punt el van portar a aquesta analogia. Malgrat les particularitats locals i regionals, el romànic presenta una gran unitat i pot ser considerat el primer art europeu.

Calendari i horaris

Els dimarts, del 3 d’octubre de 2023 al 16 d’abril de 2024, de 19.15 h a 20.45h.


Programa

Mòdul 1: L’arquitectura romànica: l’espai i les formes

Els dimarts, del 3 d’octubre al 7 de novembre del 2023, de 19.15 h a 20.45h

Sessions: 6

1. El context històric: promotors i artífexs.
2. Elements estructurals de l’arquitectura romànica. Uns espais dissenyats per perdurar.
3. Els edificis de culte. Uns espais en funció de la litúrgia.
4. Monestirs i priorats. Espais al servei de la comunitat.
5. L’arquitectura militar. Espais per a la guerra.
6. L’arquitectura civil. Treball i ús domèstic.

Mòdul 2: Romànic o Romànics? Les particularitats regionals

Els dimarts, del 21 de novembre del 2023 al 16 de gener del 2024 de 19.15 h a 20.45h (el 5 i 26 de desembre i el 2 de gener no hi ha classe)

Sessions: 6

1. L’arquitectura romànica a França. Una multiplicitat de propostes.
2. L’arquitectura romànica a Itàlia. Encreuament d’influències.
3. L’arquitectura romànica amb regust àulic en els països germànics.
4. L’arquitectura romànica a la perifèria europea: les illes britàniques i Escandinàvia.
5. L’arquitectura romànica en l’àmbit hispà. A l’estela del Camí de Sant Jaume.
6. L’arquitectura romànica a l’ombra dels pirineus. Catalunya, Aragó i Navarra.


Mòdul 3: Les arts figuratives en el romànic. Una decoració en funció de la litúrgia. (I). L’escultura i el metall.

Els dimarts, del 30 de gener al 27 de febrer de 2024, de 19.15h a 20.45h

Sessions: 5

1. Ubicació i tècniques de la plàstica romànica. Sentit i funció.
2. Iconografia, simbologia i plàstica en el romànic. Claus per una interpretació.
3. L’escultura monumental: principals escoles i exemples destacats.
4. L’ornament dels altars (1). Els frontals o antependis a les imatges de devoció.
5. L’ornament dels altars (2). Els objectes d’orfebreria i argenteria.

Mòdul 4: Les arts figuratives en el romànic. Una decoració en funció de la litúrgia. (II). La pintura, el teixit i la il·luminació.

Els dimarts, del 12 de març al 16 d’abril de 2024, de 19.15h a 20.45h (el 26 de març no hi ha classe)

Sessions: 5

1. Les arts del color en el romànic: Tècniques i artífexs.
2. Els grans programes de la pintura mural al fresc. Escoles, temàtiques i emplaçaments.
3. La pintura sobre taula en frontals d’altar i baldaquins.
4. La il·lustració dels còdex i el funcionament dels Scriptoria en temps del romànic.
5. La pintura a l’agulla. Les principals mostres decoratives en els teixits i brodats.

Activitats complementàries

Les activitats complementàries d’aquesta assignatura curs seran: una màster-classe i, possiblement, una activitat pràctica del tipus taller o visita. Totes elles s’aniran programant al llarg del curs.


INFORMACIÓ, PREUS I MATRICULA  : Programa General

www.arqueonet.net 
arqueonet@arqueonet.net

Tel. 937423014 - 667013352





dijous, 24 d’agost del 2023

Els dos volums de "L'arquitectura preromànica i romànica al Baix Maresme" per fi en pdf!

Els anys 2001 i 2002 vaig publicar el llibre "L'arquitectura preromànica i romànica al Baix Maresme" en dos volums. Es tractava de la Tesi de Llicenciatura que vaig realitzar després de fer el curs de Doctorat “Art i quotidianitat” (1994-96) en el departament d’Història de l’Art de la Universitat de Barcelona amb el qual vaig obtenir el títol de Llicenciat en Grau en Història de l’Art per la Universitat de Barcelona (1998). El treball va ser qualificat amb un excel·lent per unanimitat pel tribunal que va estar format per les doctores Imma Ollich del Departament d’Història Medieval i Mª Rosa Terés i Rosa Alcoy del Departament d’Història de l’Art de la Universitat de Barcelona i directora del treball a la qual agraeixo el seu mestratge.

El llibre va estar publicat en dos volums. El primer tracta l’art preromànic i romànic de la comarca del baix Maresme des del punt de vista de l’estil i la seva evolució. El primer capítol analitza la historiografia de l’arquitectura religiosa del Maresme durant el preromànic i romànic al llarg del temps. Un segon capítol descriu el marc geogràfic en relació a la ocupació humana amb les característiques de l’entorn socioeconòmic, i seguidament, s’analitza l’evolució dels edificis i les pautes d’organització del territori durant els períodes de l’antiguitat tardana fins el període romànic des de la perspectiva dels elements històrics de l’etapa i els seus condicionants a nivell artístic (necessitat de reconstruir, persistència dels antics llocs de culte, reorganització del territori...) sense oblidar l’anàlisi de les tipologies (plantes, elements suport, elements sustentats, obertures, campanars, paviments i decoració mural) i el plantejament de la problemàtica de l’anàlisi de l’estil al Maresme i la cronologia del mateix.

El segon volum, publicat un any més tard, analitza l’organització tipològica dels edificis del Baix Maresme medieval: parròquies i sufragànies, ermites, capelles castrals i monestirs. En tots els casos, es complementa cada tipologia amb les monografies de les obres, és a dir, les monografies no estan agrupades per poblacions sinó per categories d'edificis.

De cada volum es va fer una tirada de 300 exemplars que fa anys que es van esgotar. En comptes d'optar per una reedició en paper, he optat per penjar-lo a internet on, si us interessa el podeu recuperar gratuïtament.  

Espero que us sigui útil i en gaudiu.!

Per baixar els volums, cliqueu a cada un d'ells per descarregar-los


dijous, 29 de juny del 2023

MATRICULA OBERTA - Curs Estudis sobre Història de l’Art Europeu (EHAE). I. L’art de l’Europa post-romana (ARQUEONET)

El proper curs, juntament amb altres companyes, formaré part del professorat d'Arqueonet,per impartir el curs Estudis sobre Història de l’Art Europeu (EHAE). I. L’art de l’Europa post-romana. 
L'objectiu del curs es donar les eines per entendre les manifestacions artístiques per tal de donar-nos l’oportunitat d’aprofundir en el coneixement de les diferents civilitzacions i cultures que ens han precedit i, al mateix temps, entendre les tendències artístiques actuals. 
La Història de l’art, no és només l’estudi de totes aquestes obres; és també una reflexió, la voluntat d’entendre el passat a través de les seves produccions però també de plantejar-nos què és el que considerem com a art i per què ho fem. L’art no es pot desvincular del seu context, justament, perquè no és una obra aïllada, penjada en una paret per ser contemplada; no sempre, al menys. 
El concepte d’art ha canviat, i molt, al llarg de la història. I encara ara ho fa. És per això que hem organitzat el programa de forma transversal, acurat, però també a l’abast de tots aquells que vulguin endinsar-se en el món de l’art i busquin entendre’l, aprofundir en els seu significat i poder veure’l amb uns altres ulls. I, per fer-ho, comptem amb experts per a cadascuna de les assignatures, que coneixen la temàtica a fons i que gaudeixen d’una àmplia experiència acadèmica a les aules i d’una àmplia trajectòria d’investigació en les seves respectives àrees de coneixement.

Calendari 
  • Les classes ordinàries es faran els dimarts i dijous, del 26 de setembre de 2023 al 9 de maig de 2024. 
  • 88 sessions en total.
  • És possible cursar el curs sencer, assignatures soltes, mòduls solts i també assistir a sessions soltes.
Calendari, horaris i professorat de les assignatures 
  • Teoria de l’art. Introducció al tractament de la imatge a càrrec de Joaquim Graupera i Judith Méndez Moreno. Els dimarts, del 26 de setembre de 2023 al 16 d’abril de 2024. De 17:35 a 19:05 ’ 
• Mòdul 1: Els estudis visuals
• Mòdul 2: Art i Estètica
• Mòdul 3: L’objecte d’estudi: aproximacions a l’obra artística
• Mòdul 4: Art i simbologia
• Mòdul 5: Saquejos, desaparicions i noves metodologies
  • L’art a Europa després dels romans, a càrrec de Carles Buenacasa.  Els dijous, del 5 d’octubre de 2023 al 9 de maig de 2024. De 17:35 a 19:05.
• Mòdul 1: Art tardo-antic i paleocristià
• Mòdul 2: Art Bizantí 
• Mòdul 3: Art Germànic i Preromànic
• Mòdul 4: Art Islàmic
  • La consolidació d’un nou estil europeu: l’art Romànic, a càrrec de Joaquim Graupera. Els dimarts, del 3 d’octubre de 2023 al 16 d’abril de 2024. De 19:15 a 20:45 
• Mòdul 1: L’arquitectura romànica: l’espai i les formes 
• Mòdul 2: Romànic o Romànics? Les particularitats regionals 
• Mòdul 3: Les arts figuratives en el romànic. Una decoració en funció de la litúrgia. (I).  L’escultura i el metall.
• Mòdul 4: Les arts figuratives en el romànic. Una decoració en funció de la litúrgia. (II). La pintura, el teixit i la il·luminació.
  • Canvi de paradigma: l’art Gòtic, a càrrec de Ruth Garcia. Els dijous, del 5 d’octubre de 2023 al 18 d’abril de 2024. De 19:15 a 20:45 
• Mòdul 1: Introducció a l’art i l’arquitectura gòtica.
• Mòdul 2: El Gòtic a Europa. Arquitectura civil i religiosa.
• Mòdul 3: Escultura, pintura i vitralls. 
• Mòdul 4: Pintura i simbolisme als Països Baixos.  


dilluns, 20 de febrer del 2023

Entrevista- documental sobre la capella romànica de Santa Maria del Viver (Argentona) a «Creure Avui» de Televisió de Mataró

El passat 18 de febrer de 2023 al programa «Creure Avui» de televisió de Mataró vaig poder participar en un reportatge divulgatiu sobre la capella de Santa Maria del Viver d’Argentona.
Es tracta d’un programa de divulgació de l'església de Mataró, destinat tant a persones creients com no creients, per tal de posar a l'abast de tothom, la realitat, les preocupacions, i les vivències dels cristians de Mataró. Vol, també, ser reflex de les activitats de les comunitats i parròquies del maresme davant tothom. Dins els apartats del programa hi ha un espai per donar a conèixer els aspectes del passat cultural de la comarca que és on vaig col·laborar.
L'equip del programa està format per prop de 30 voluntaris, laics, que treballen en les diferents tasques que son necessàries per a dur a terme un programa de televisió . El programa es divideix en diverses seccions que són gestionades per un equip reduït de persones. En aquest cas hi van participar Ramon Salicrú, Joaquim Amargant i l’Esteve Vallmajor.
Santa Maria del Viver és una petita capella situada dins els jardins d'una gran finca anomenada la Baronia de Viver propera a Argentona. La capella és d'una nau amb capçalera d'absis semicircular orientat a llevant i dues absidioles a manera de creuer. La volta de la nau és de canó i l'absis i les absidioles són cobertes amb volta de quart d'esfera. L'accés es manté a l'emplaçament original del mur de migdia però la porta rectangular va ser refeta al segle XVII.
Aquesta capella apareix documentada des del segle XII (1119), va ser centre de devoció mariana amb una imatge pertany a les denominades verges trobades.

Per veure el Vídeo:





dimarts, 14 de febrer del 2023

`Sortida cultural a la ciutat medieval d'Albi (Occitània) bressol de Toulouse-Lautrec


El cap de setmana del 4 i 5 de febrer de 2023 vaig organitzar un viatge a l’Albi amb un alumnat de Arqueonet. La sortida va tenir dos centres d’interès, per una banda, i lligat al curs sobre l’impressionisme que he estat impartint a Arqueonet, ens vàrem dedicar a resseguir els espais lligats a la figura de Henri Toulouse-Lautrec.
Henri de Toulouse-Lautrec, fill del comte Alphonse Charles de Toulouse-Lautrec-Monfa (1838- 1913) i Adèle Zoë Tapié de Céleyran (1841-1930), va néixer a l’Albi, en una de les famílies nobles més antigues de França. No descendia dels comtes de Tolosa, com s’afirma, sinó dels vescomtes de Lautrec, una família benestant de noblesa provincial. El 1922, es va inaugurar el Museu Toulouse-Lautrec al Palais de la Berbie, fundat unes dècades després de la mort de l'artista per iniciativa del seu amic, mecenes i marxant, Maurice Joyant a partir d’un important fons d’obres que conservava la família. El museu reuneix la col·lecció pública més gran del món dedicada al famós pintor albigenc. A l'interior s’hi conserven prop de 1.000 obres de Lautrec en diferents formats (dibuixos, pintures, litografies i cartells), que il·lustren de manera exemplar, cadascuna de les facetes del seu talent multiforme i innovador. Sala rere sala vàrem poder seguir l'evolució de l'artista des de les seves obres de joventut fins als darrers quadres.
En segon lloc vàrem aprofitar l’esta a la ciutat, per resseguir els ambients dels primers passos del pintor a la seva ciutat natal de l’Albi, declarada per la UNESCO Patrimoni de la Humanitat el 2010, visitant els llocs més importants que l’aboquen: la catedral gòtica de Santa Cecília, construïda en maó i el Pont Vell, un dels més antics de França, encara en ús. A l'antiga casa du Vieil Alby (del vell Albi) vàrem reviure la seva infància i joventut. Finalment, vàrem gaudir de les seves receptes al restaurant Le Lautrec, ja que al llarg de la seva curta vida va gaudir del bon menjar, tant com de la beguda i va organitzar sovint sopars bulliciosos i improvisats per al seu ampli cercle d'amics tal com vàrem deixar clar en el Taller anterior. La passejada per la ciutat ens va permetre descobrir una important mostra de palaus renaixentistes vinculats a diverses famílies que es van enriquir amb el conreu i la comercialització del pastel, una planta que proporcionava un potent colorant de color blau. La sortida es va acabar amb la visita de la canònica de Sant Salvi amb interessants restes romàniques i gòtiques. En definitiva una bona experiència que va fer entrar ganes de tornar-hi !
Voldria agrair les fotos de Cristina Barbat, Rosa Maria Parés i M.Àngels Puertas.

diumenge, 29 de gener del 2023

Taller gastro-cultural "Sopem amb Toulouse-Lautrec: L’art de la cuisine" amb Arqueonet

El passat divendres 27 de gener de 2023 de 18:30 a 22:00 h als locals Barcelona Cuina Natural Carrer del Berlinès, 3 de Barcelona va tenir lloc el Taller gastro-cultural Sopem amb Toulouse-Lautrec: L’art de la cuisine amb Arqueonet. El curs va ser impartit pel professor i xef Jaume Aubanell, escriptor, gastrònom i responsable dels cursos “Cuinem [i mengem] la historia” d’Arqueonet i per mi mateix que vaig fer la introducció històrica del pintor i la seva vida bohèmia.
Toulouse-Lautrec és conegut principalment com a pintor impressionista, però la seva vida bohèmia el va convertir en una persona amant de la bona cuina i un amfitrió generós. Les seves habilitats culinàries –i la seva capacitat per menjar i beure – van ser admirades per tots. Després de la seva mort el 1901, el seu amic i comerciant d'art, Maurice Joyant, va reunir els menús i les receptes de l'artista, així com, les il·lustracions i esbossos que acompanyaven als menús. En aquest taller gastro-cultural vàrem fer un petit tast i vàrem poder reviure aquests moments i aquestes experiències.
El menú ofert va consistir en un aperitiu amb un còctel d'absenta ideat per Toulouse-Lautrec que li va donar el nom de "Tremblement de terre" acompanyat de Hiutres avec sauce “Pauvre home” (la salsa clàssica, feta amb vinagre i escal·lònies, per amanir les ostres i que avui els francesos, i els americans, encara fan servir); Coquilles Saint-Jacques à la Poulette (la salsa Poulette és un clàssic que es fa amb un roux, el brou de cocció, rovell d’ou, llimona, julivert i, sovint, xampinyons.) i Moules avec sauce Maître d’hôtel (una salsa a base de mantega, julivert i llimona que es posa al damunt de qualsevol cosa calenta perquè es desfaci).
Seguidament vam fer la sopa Garbure bearnaise. Una sopa molt espessa d’origen gascó feta a base de mongeta tendra, col i d’altres hortalisses i costella de porc i cuixa d’ànec. Aquesta com acompanyament tenia un Gratin DauphinoiseUn dels acompanyaments més clàssics de la cuina francesa fet amb patata, mantega i crema de llet (sense formatge). 
Tot seguit hi havia un tastet de Sole à l’estragon et au vin blancUn filet de llenguado ben salsejat amb una salsa molt aromàtica i pels amats de la carn Lapin en gibelotte. La Gibelotte, és com dir estofat, però només s’aplica al conill. Normalment porta bacon i bolets. De postres, Pets-de-nonne au rum, dit d’una altra manera, bunyols de vent. Tot regat amb vins i xampanys francesos. En definitiva una activitat interessant que va permetre veure les aportacions de Toulouse-Lautrec des d'unes altres perspectives.
Voldria agrair des d'aquí les fotos de la Rosa Maria Parés i de la Rosa Maria Bassas, del bon acompanyament del Jaume Aubanell, de la oportunitat de fer aquest acte per part d'Arqueonet i del públic assistent que sense ells no hagués estat possible






dissabte, 21 de gener del 2023

El castell de Vilassar a Vilassar Ràdio




El passat 11 de gener de 2023 a Vilassar Ràdio (98.1 fm) es va emetre la sessió en la que vaig col·laborar sobre el castell de Vilassar de Dalt.

Forma part del programa "Històries de mar i de dalt", un programa sobre el nostre passat, les històries, les tradicions, els personatges i el patrimoni de Vilassar de Mar i per extensió del "Vilassar històric" que comprèn a més els pobles de Vilassar de Dalt i Cabrils. EL programa esta dirigit per Alexis Serrano, director de l'Arxiu Comarcal del Maresme, president del Centre d'Estudis Vilassarencs i professor de la facultat Antoni Gaudí de l'Ateneu Universitari de Sant Pacià amb la coordinació de Núria Gómez.

Al llarg de l'entrevista, gravada el passat 16 de desembre de 2022, varem poder repassar en format de tertúlia el passat d'aquest castell.

Agraeixo a l'equipo del programa la confiança i el fet d'haver-me convidat al programa.

Per si el voleu escoltar o baixar el postcast

https://alacarta.vilassarradio.cat/embed/podcast?id=vilassarradio_podcast_2810




dimecres, 11 de gener del 2023

Congrés Domènech i Montaner - Crida a Comunicacions

ACTIVITAT

Congrés Lluís Domènech i Montaner

Amb motiu de l’Any Lluís Domènech i Montaner 2023 -en què es commemora el centenari de la mort de l'arquitecte-, lAjuntament de Reus, l’Ajuntament de Canet de Mar i el Centre d’Estudis Lluís Domènech i Montaner (CEDIM) organitzen el I Congrés Lluís Domènech i Montaner amb l’objectiu de contribuir amb noves aportacions sobre la vida i l’obra del pare del modernisme català.

El Congrés també vol fer una aposta per revalorar altres camps domenequians fins ara poc explorats. D'una banda, l’aportació de Domènech en la política catalanista d’entre segles i de l'altra, tot el seu llegat intel·lectual com a investigador d’història i redescobridor del patrimoni antic del país. Tres disciplines que Domènech treballà intensament durant tota la seva vida, els resultats de les quals tendeixen a complementar-se, talment com si fossin vasos conductors, com a part d’un projecte global de reconstrucció nacional del país.

El Congrés Lluís Domènech i Montaner es configura, d'aquesta manera, com un viatge apassionant a la recerca del substrat personal de Domènech i Montaner que ens permetrà gaudir de la riquesa d’aquest personatge de projecció universal.

Podeu descarregar-vos el pdf amb tota la informació clicant aquí.

 


dijous, 6 d’octubre del 2022

Propera Activitat - Conferència «Sancte Marie civitatis Minorise. La gènesi de l’edifici altmedieval i el seu patrimoni conservat (s. IX- XIII)»


Dilluns, 10 d’octubre de 2022, 19 h
Cicle «Santa Maria de Manresa: 700 anys de la Seu»

«Sancte Marie civitatis Minorise. La gènesi de l’edifici altmedieval i el seu patrimoni conservat (s. IX- XIII)»,
A càrrec del Dr. Joaquim Graupera i Graupera, Historiador de l'Art, Vocal de la Junta d'AAR/IEC.

Organitza: Amis de l'Art Romànic, filial de l'Institut d'Estudis Catalans

ACTE DUAL:
  • PRESENCIAL : SALA PERE I JOAN COROMINES, Institut d ‘Estudis catalans, Carrer del Carme, 47, 08001 Barcelona
                    ID: 821 1816 9136
                    Codi d'accés: rZ4xcu



diumenge, 28 d’agost del 2022

Presentació del llbre "Les maredeus desaparegudes de la Cerdanya" al Museu de Vilassar de Dalt



Ahir dissabte 27 d’agost de 2002, a les 19 h al Museu Arxiu de Vilassar de Dalt, va tenir lloc la presentació del llibre d’Andreu Fité sobre “Les marededeus desaparegudes de la Cerdanya”, editat per Edicions Saloria, amb una gran presència de públic.
Desprès d’una presentació d’Enric Ortega, Director del Museu-Arxiu, hi vaig intervenir glossant el mèrit de l’Andreu Fité en la recuperació del patrimoni desaparegut, tant a nivell material amb les reproduccions de les talles romàniques, com en la recerca paral·lela de cada imatge pel que fa a la recuperació del patrimoni immaterial (aplecs, llegendes, tradicions...). Per fer-ho i per no repetir l’exposat en el llibre de l’Andreu sobre la Cerdanya, ho vaig fer sobre exemples del patrimoni maresmenc.
Seguidament, l’Andreu Fité, l'autor el llibre, va dedicar la seva intervenció a exposar la seva recerca sobre les marededeus de la Cerdanya i tot el que va significar per ell aquesta recerca tot ressenyant també el procés material de la seva elaboració. Cal notar que la policromia de les talles és obra de la seva companya Montserrat Nonell amb la dificultat que va suposar en la cerca d’una policromia escaient, tenint en compte que els referents gràfics son fotografies en blanc i negre prèvies a la seva desaparició.
Per finalitzar, va intervenir Josep Samon, l’historiador local, que ha col·laborat en la documentació per la recuperació de la talla de la Mare de Déu dels Àngels o l’antiga de la parròquia de Sant Genis de Vilassar.
L’acte, que estava emmarcat dins el programa de la Festa Major de Sant Genis, va concloure l’exposició "Marededeus, un patrimoni retrobat" on s'exposaven totes aquestes talles i que ha presidit la sala d’exposicions del Museu des del passat mes de juny.
Agraeixo des d’aquí a l’Andreu Fité d’haver-me permès de col·laborar en aquest acte i al Museu Arxiu de Vilassar de Dalt per convidar-me.







dimarts, 16 d’agost del 2022

"La contribució dels estiuejants a la descoberta del patrimoni medieval" a Tribuna del Maresme


Aquest més d'agost, en la publicació Tribuna del Maresme, núm. 380 (agost 2022) s'ha publicat un article meu sobre "La contribució dels estiuejants a la descoberta del patrimoni medieval". L'article va ser exposat per primer cop a la XIV Trobada d’Entitats de Recerca Local i Comarcal del Maresme que es va celebrar el 
dimarts 8 d’octubre de 2021 a Santa Susanna amb l’ajut dels companys del centre SOMM (Santa Susanna Orígens i Memòria) i de l’Ajuntament d’aquesta població. 

L'article preten divulgar en aquest número estienc com a finals del s.XIX i a principis del s.XX, alguns dels estiuejants que van venir a la comarca del Maresme, es van veure captivats pel patrimoni de les poblacions que els varen acollir. Al llarg de l'article es presenta una selecció dels més influents, les seves obres editades i la seva contribució a conèixer les restes i la història medieval de la comarca. A tall d'exemple es poden citar les figures de Joaquim Salarich i Verdaguer (Vic, 1816 - Caldes d'Estrac,1884), Francesc Carreras Candi (Barcelona, 5 de juliol de 1862-1937), entre altres.

L'article es pot llegir en :

dimarts, 22 de març del 2022

Propera activitat - Conferència "Domènech i Montaner i Sant Benet de Bages. El resultat de l’excursió científica de l’agost de 1905"


El proper divendres 25 de març de 2022, a les 19.30, al Teatre Casal Cultural de Sant Fruitós de Bages, impartiré la conferència "Domènech i Montaner i Sant Benet de Bages. El resultat de l’excursió científica de l’agost de 1905” que es basa en la recerca realitzada fa uns mesos per a la publicació de l'estudi que porta el mateix títol a la revista Domenechiana núm. 19-20 del Centre d'Estudis Lluís Domènech i Montaner.
A partir de les fitxes de camp realitzades per Domènech, vaig fer una anàlisi del treball que l'arquitecte va fer el 1905 sobre el monestir de Sant Benet de Bages. Malgrat que l'estudi de Domènech va quedar innacabat, vaig destacar l’erudició de l’arquitecte i l’encert en determinar les fases cronològiques que planteja a l’edifici i que treballs posteriors d'altres investigadors van ratificar.
L'activitat l'organitza l'Ajuntament de Sant Fruitós de Bages, conjuntament amb les entitats Amics de l'Art Romànic del Bages, Museu de la Memòria del la vinya i el vi de Sant Fruitós de Bages i el Col·lectiu de Recerca Històrica de Sant Fruitós de Bages.