dijous, 24 d’agost del 2023

Els dos volums de "L'arquitectura preromànica i romànica al Baix Maresme" per fi en pdf!

Els anys 2001 i 2002 vaig publicar el llibre "L'arquitectura preromànica i romànica al Baix Maresme" en dos volums. Es tractava de la Tesi de Llicenciatura que vaig realitzar després de fer el curs de Doctorat “Art i quotidianitat” (1994-96) en el departament d’Història de l’Art de la Universitat de Barcelona amb el qual vaig obtenir el títol de Llicenciat en Grau en Història de l’Art per la Universitat de Barcelona (1998). El treball va ser qualificat amb un excel·lent per unanimitat pel tribunal que va estar format per les doctores Imma Ollich del Departament d’Història Medieval i Mª Rosa Terés i Rosa Alcoy del Departament d’Història de l’Art de la Universitat de Barcelona i directora del treball a la qual agraeixo el seu mestratge.

El llibre va estar publicat en dos volums. El primer tracta l’art preromànic i romànic de la comarca del baix Maresme des del punt de vista de l’estil i la seva evolució. El primer capítol analitza la historiografia de l’arquitectura religiosa del Maresme durant el preromànic i romànic al llarg del temps. Un segon capítol descriu el marc geogràfic en relació a la ocupació humana amb les característiques de l’entorn socioeconòmic, i seguidament, s’analitza l’evolució dels edificis i les pautes d’organització del territori durant els períodes de l’antiguitat tardana fins el període romànic des de la perspectiva dels elements històrics de l’etapa i els seus condicionants a nivell artístic (necessitat de reconstruir, persistència dels antics llocs de culte, reorganització del territori...) sense oblidar l’anàlisi de les tipologies (plantes, elements suport, elements sustentats, obertures, campanars, paviments i decoració mural) i el plantejament de la problemàtica de l’anàlisi de l’estil al Maresme i la cronologia del mateix.

El segon volum, publicat un any més tard, analitza l’organització tipològica dels edificis del Baix Maresme medieval: parròquies i sufragànies, ermites, capelles castrals i monestirs. En tots els casos, es complementa cada tipologia amb les monografies de les obres, és a dir, les monografies no estan agrupades per poblacions sinó per categories d'edificis.

De cada volum es va fer una tirada de 300 exemplars que fa anys que es van esgotar. En comptes d'optar per una reedició en paper, he optat per penjar-lo a internet on, si us interessa el podeu recuperar gratuïtament.  

Espero que us sigui útil i en gaudiu.!

Per baixar els volums, cliqueu a cada un d'ells per descarregar-los


dijous, 29 de juny del 2023

MATRICULA OBERTA - Curs Estudis sobre Història de l’Art Europeu (EHAE). I. L’art de l’Europa post-romana (ARQUEONET)

El proper curs, juntament amb altres companyes, formaré part del professorat d'Arqueonet,per impartir el curs Estudis sobre Història de l’Art Europeu (EHAE). I. L’art de l’Europa post-romana. 
L'objectiu del curs es donar les eines per entendre les manifestacions artístiques per tal de donar-nos l’oportunitat d’aprofundir en el coneixement de les diferents civilitzacions i cultures que ens han precedit i, al mateix temps, entendre les tendències artístiques actuals. 
La Història de l’art, no és només l’estudi de totes aquestes obres; és també una reflexió, la voluntat d’entendre el passat a través de les seves produccions però també de plantejar-nos què és el que considerem com a art i per què ho fem. L’art no es pot desvincular del seu context, justament, perquè no és una obra aïllada, penjada en una paret per ser contemplada; no sempre, al menys. 
El concepte d’art ha canviat, i molt, al llarg de la història. I encara ara ho fa. És per això que hem organitzat el programa de forma transversal, acurat, però també a l’abast de tots aquells que vulguin endinsar-se en el món de l’art i busquin entendre’l, aprofundir en els seu significat i poder veure’l amb uns altres ulls. I, per fer-ho, comptem amb experts per a cadascuna de les assignatures, que coneixen la temàtica a fons i que gaudeixen d’una àmplia experiència acadèmica a les aules i d’una àmplia trajectòria d’investigació en les seves respectives àrees de coneixement.

Calendari 
  • Les classes ordinàries es faran els dimarts i dijous, del 26 de setembre de 2023 al 9 de maig de 2024. 
  • 88 sessions en total.
  • És possible cursar el curs sencer, assignatures soltes, mòduls solts i també assistir a sessions soltes.
Calendari, horaris i professorat de les assignatures 
  • Teoria de l’art. Introducció al tractament de la imatge a càrrec de Joaquim Graupera i Judith Méndez Moreno. Els dimarts, del 26 de setembre de 2023 al 16 d’abril de 2024. De 17:35 a 19:05 ’ 
• Mòdul 1: Els estudis visuals
• Mòdul 2: Art i Estètica
• Mòdul 3: L’objecte d’estudi: aproximacions a l’obra artística
• Mòdul 4: Art i simbologia
• Mòdul 5: Saquejos, desaparicions i noves metodologies
  • L’art a Europa després dels romans, a càrrec de Carles Buenacasa.  Els dijous, del 5 d’octubre de 2023 al 9 de maig de 2024. De 17:35 a 19:05.
• Mòdul 1: Art tardo-antic i paleocristià
• Mòdul 2: Art Bizantí 
• Mòdul 3: Art Germànic i Preromànic
• Mòdul 4: Art Islàmic
  • La consolidació d’un nou estil europeu: l’art Romànic, a càrrec de Joaquim Graupera. Els dimarts, del 3 d’octubre de 2023 al 16 d’abril de 2024. De 19:15 a 20:45 
• Mòdul 1: L’arquitectura romànica: l’espai i les formes 
• Mòdul 2: Romànic o Romànics? Les particularitats regionals 
• Mòdul 3: Les arts figuratives en el romànic. Una decoració en funció de la litúrgia. (I).  L’escultura i el metall.
• Mòdul 4: Les arts figuratives en el romànic. Una decoració en funció de la litúrgia. (II). La pintura, el teixit i la il·luminació.
  • Canvi de paradigma: l’art Gòtic, a càrrec de Ruth Garcia. Els dijous, del 5 d’octubre de 2023 al 18 d’abril de 2024. De 19:15 a 20:45 
• Mòdul 1: Introducció a l’art i l’arquitectura gòtica.
• Mòdul 2: El Gòtic a Europa. Arquitectura civil i religiosa.
• Mòdul 3: Escultura, pintura i vitralls. 
• Mòdul 4: Pintura i simbolisme als Països Baixos.  


dilluns, 20 de febrer del 2023

Entrevista- documental sobre la capella romànica de Santa Maria del Viver (Argentona) a «Creure Avui» de Televisió de Mataró

El passat 18 de febrer de 2023 al programa «Creure Avui» de televisió de Mataró vaig poder participar en un reportatge divulgatiu sobre la capella de Santa Maria del Viver d’Argentona.
Es tracta d’un programa de divulgació de l'església de Mataró, destinat tant a persones creients com no creients, per tal de posar a l'abast de tothom, la realitat, les preocupacions, i les vivències dels cristians de Mataró. Vol, també, ser reflex de les activitats de les comunitats i parròquies del maresme davant tothom. Dins els apartats del programa hi ha un espai per donar a conèixer els aspectes del passat cultural de la comarca que és on vaig col·laborar.
L'equip del programa està format per prop de 30 voluntaris, laics, que treballen en les diferents tasques que son necessàries per a dur a terme un programa de televisió . El programa es divideix en diverses seccions que són gestionades per un equip reduït de persones. En aquest cas hi van participar Ramon Salicrú, Joaquim Amargant i l’Esteve Vallmajor.
Santa Maria del Viver és una petita capella situada dins els jardins d'una gran finca anomenada la Baronia de Viver propera a Argentona. La capella és d'una nau amb capçalera d'absis semicircular orientat a llevant i dues absidioles a manera de creuer. La volta de la nau és de canó i l'absis i les absidioles són cobertes amb volta de quart d'esfera. L'accés es manté a l'emplaçament original del mur de migdia però la porta rectangular va ser refeta al segle XVII.
Aquesta capella apareix documentada des del segle XII (1119), va ser centre de devoció mariana amb una imatge pertany a les denominades verges trobades.

Per veure el Vídeo:





dimarts, 14 de febrer del 2023

`Sortida cultural a la ciutat medieval d'Albi (Occitània) bressol de Toulouse-Lautrec


El cap de setmana del 4 i 5 de febrer de 2023 vaig organitzar un viatge a l’Albi amb un alumnat de Arqueonet. La sortida va tenir dos centres d’interès, per una banda, i lligat al curs sobre l’impressionisme que he estat impartint a Arqueonet, ens vàrem dedicar a resseguir els espais lligats a la figura de Henri Toulouse-Lautrec.
Henri de Toulouse-Lautrec, fill del comte Alphonse Charles de Toulouse-Lautrec-Monfa (1838- 1913) i Adèle Zoë Tapié de Céleyran (1841-1930), va néixer a l’Albi, en una de les famílies nobles més antigues de França. No descendia dels comtes de Tolosa, com s’afirma, sinó dels vescomtes de Lautrec, una família benestant de noblesa provincial. El 1922, es va inaugurar el Museu Toulouse-Lautrec al Palais de la Berbie, fundat unes dècades després de la mort de l'artista per iniciativa del seu amic, mecenes i marxant, Maurice Joyant a partir d’un important fons d’obres que conservava la família. El museu reuneix la col·lecció pública més gran del món dedicada al famós pintor albigenc. A l'interior s’hi conserven prop de 1.000 obres de Lautrec en diferents formats (dibuixos, pintures, litografies i cartells), que il·lustren de manera exemplar, cadascuna de les facetes del seu talent multiforme i innovador. Sala rere sala vàrem poder seguir l'evolució de l'artista des de les seves obres de joventut fins als darrers quadres.
En segon lloc vàrem aprofitar l’esta a la ciutat, per resseguir els ambients dels primers passos del pintor a la seva ciutat natal de l’Albi, declarada per la UNESCO Patrimoni de la Humanitat el 2010, visitant els llocs més importants que l’aboquen: la catedral gòtica de Santa Cecília, construïda en maó i el Pont Vell, un dels més antics de França, encara en ús. A l'antiga casa du Vieil Alby (del vell Albi) vàrem reviure la seva infància i joventut. Finalment, vàrem gaudir de les seves receptes al restaurant Le Lautrec, ja que al llarg de la seva curta vida va gaudir del bon menjar, tant com de la beguda i va organitzar sovint sopars bulliciosos i improvisats per al seu ampli cercle d'amics tal com vàrem deixar clar en el Taller anterior. La passejada per la ciutat ens va permetre descobrir una important mostra de palaus renaixentistes vinculats a diverses famílies que es van enriquir amb el conreu i la comercialització del pastel, una planta que proporcionava un potent colorant de color blau. La sortida es va acabar amb la visita de la canònica de Sant Salvi amb interessants restes romàniques i gòtiques. En definitiva una bona experiència que va fer entrar ganes de tornar-hi !
Voldria agrair les fotos de Cristina Barbat, Rosa Maria Parés i M.Àngels Puertas.